Šventinė depresija

Per stiprus pavadinimas – depresija – bet iš esmės mes apie tai, kad ne retam užeina slogios mintys švenčių metu. Ypač šiemet, kai tos šventės apskritai yra kitokios – vieni džiaugiasi kitokiom šventėm mažesniam rate, kiti liūdi ir nerimsta. Ypač jei tas mažas šeimos ratas labai mažas (galbūt teko švęsti vienai (-am)?).

Tik pripažinkim, slogi nuotaika ateina ir švenčiant didesniam būryje. Didžiosios metų šventės yra susijusios su didelėmis emocijomis. Viena yra tai, kad mes tikrai labai laukiame švenčių, emocinė įtampa vis kyla, kol šventės pagaliau ateina ir kartais tiesiog ateina ne tokios, kokias įsivaizdavom (kaip dažnai realybė atitinka mūsų lūkesčius?), o kartais šventės mums atstoja tą 12tą valandą mušantį Pelenės laikrodį, kai iš tiesų visu kūnu pajauti lekiantį laiką ir suvoki, kad galbūt…metai nebuvo tokie, kokių norėjai? Gal nuveikei ne tiek? Gal buvai ne tokia (toks)? Gal… šventinis slogutis tikrai ne toks retas svečias. O kur dar savigrauža, kad va – Kalėdos – o tu jauties prislėgta (-as)..

Kokios pagrindinės priežastys, kodėl žmonės jaučia stresą švenčių metu?

  • Nuovargis
  • Stresas
  • Aukšti lūkesčiai
  • Švenčių komercija
  • Finansinis stresas
  • Negalėjimas būt su brangiais žmonėmis
  • Retrospektyvinė savikritika – kai nuvertini praėjusius metus

Bet su tuo galima susidoroti – mes nebūtume mes, jei nesuieškotume, kaip galima sau nuotaiką pataisyti. Ir patikėk – tikrai nesam visada geros nuotaikos turbo optimistės, šį straipsnį paruošėme būtent dėl to, kad šventinė depresija apima ir mus (o su ja kartu ir savigrauža – kodėl nuotaika prasta??), tik visada tikime, kad ypač žinant, kas vyksta, galima tam pasiruošti, nuotaiką pakeisti ir vėl grįžti į taip branginamą balansą.

Mūsų idėjos ir rasti patarimai, kaip įveikti šventinį slogutį:

  1. Peržvelk praėjusius metus – susirašyk 5 patirtis-dalykus, kuriais tikrai džiaugiesi, 5 dalykus, už kuriuos sau galėtum padėkoti, 5 linksmiausius prisiminimus, 5 žmones, kuriuos šiemet ypač vertini. Nesileisk į negatyvą, nerašyk neigiamų dalykų – tik teigiamus, gražius, šiltus (juk jei tave sunkią akimirką nuoširdžiai paguodė draugas – tai yra šilta ir maloni akimirka, nesvarbu, kad buvo už ką guosti – galvok iš teigiamos pusės).
  2. Pažvelk į ateinančius metus – išsikelk kelis PAMATUOJAMUS tikslus ateinantiems metams – kiek knygų nori perskaityt, ką nori nuveikti darbe, kiek kartų aplankyti artimus žmones, kaip dažnai nustebinti antrą pusę staigmenom, kiek naujų vietų aplankyti, kiek kilometrų nuvažiuoti su dviračiu. Iš patirties žinom, kad abstraktūs tikslai neveikia – noriu būti dėmesingesnė žmona ar dukra/anūkė – – toks tikslas bus pamirštas labai greitai ir net pati nepasimatuosi ar sekančiais metais būsi dėmesingesnė, ar ne. Nori geriau dirbti ir daugiau pasiekti – hm…o ką tai reiškia? Nori išsiugdyti įprotį skaityti knygas? Užsibrėžk, kiek tų knygų nori perskaityt. Beje, asmeninių tikslų kėlimas irgi yra labai naudingas – apie tai mūsų sekančiam straipsnyje.
  3. Jautiesi vienišas – nelauk, kol kiti tau paskambins (galbūt jie užsiėmę, gal jiems irgi slogi nuotaika, gal jie irgi jaučiasi vieniši) – skambink pirma (-as), paruošk dovaną ir nuvežk močiutei ar tetai, kurią seniai aplankei, padėk prie durų. Nustebink draugus daina ar šokiu po jų langais. Esi saviizoliacijoj? Paruošk dovaną ir nusiųsk ją iškvietęs Bolt’ą. Arba nufilmuok muzikinį sveikinimą – bus smagu ir tau, ir draugams. Tiesiog nelaikyk depresijos režimo nuolat įjungto – gulėt ant sofos ir bandyt prisimint visus 2020-ais nutikusius liūdnus dalykus – nepadės.
  4. Realistiškai planuok šventes – visada turėk planą minimum. Šventės turi būti būtent apie planą minimum. Nes kai nori ir rankomis darytų dekoracijų, ir idealiai tvarkingų namų, ir pagarintų eterinių aliejų, ir iškepto firminio torto, ir kept glazūruoto kalakuto, vieno kąsnio sumuštinukų, karšto vyno su prieskoniais, dar personalizuotų dovanų su idealiu įpakavimu, pieštų atviručių ir visų suderintai pasipuošusių, išsišiepusių, meilėje gyvenančių, nuostabiai nustebintų dovanomis… Kažkas – PATIKĖK – nepavyks. 100 procentų garantuojam. Pažadam. Tad planas minimum yra visada mūsų planas. Išsirink 3 svarbiausius tau dalykus – o visa kita palik savieigai, kepykloms, dovanų pakuotojams (dar yra toks išradimas kaip dovanų maišeliai:))..
  5. Savanoriauk – gal gali kažkam padėti?
  6. Gamink dovanas – dabar viskas brangu arba brangiau. Nori parodyti dėmesį, bet nenori išleist milijono? Pagamink kažką. Glazūruotų riešutų, pyrago mišinį, prieskonių mišinį, atvirutę – absoliučiai bet ką. Tikrai bus pigiau, o ir šilčiau. Be to, turėsi, kur nukreipt mintis.
  7. Išbandyk, ką nors naujo. Galbūt pasidaryk Kalėdinį pikniką kažkur miške, gal išeik į Kalėdinį žygį, gal pasidaryk 2021-mų metų tikslų kėlimo vakarą, gal pradėk rašyti dienoraštį, gal pradėk fotografuoti gamtą – kažkas naujo visada taip pat užkuria mumyse varikliuką. (grįžtam prie to, kad gulėjimas ant sofos ir savęs gailėjimas dar nieko nepakeitė).
  8. Nebijok keisti tradicijas – šie metai apskritai moko mus keisti įprastus įpročius, bet nepamiršk, kad tradicijos gali būti keičiamos. Mes labai už senovinių tradidijų laikymąsi, labai jas branginam, bet jei paskutinį rytą kepdama kūčiukus juos sudeginai…na šiemet nusipirk iš parduotuvės – bus tie metai, kai pirkai kūčiukus, o kitąmet turbūt pavyks jų nesudegint. Naujus metus rekomenduoja švęsti be fejerverkų, kad nebūtų susibūrimų – užsidek balkone ar terasoj šaltų ugnelių.
  9. Nežaisk pasilyginimo žaidimo – šitas žaidimas buvo sukurtas pralaimėti – patikėk, laimėtojų nebūna. Tik pradėsi lyginti metus, žmones, klasiokus su savim… rasi prie ko prikibti ir su kuo susilyginti, kad pasijustum blogai.
  10. Švęsk sveikai – kiek daug esam apie tai kalbėjusios anksčiau, bet pasikartosim – maistas, kurį mes suvalgome, gėrimai, kuriuos išgeriame, labai stipriai įtakoja mūsų nuotaikas. Pasistenk nepersivalgyt, greičiau grįžk į sveikesnį režimą nei turboKalėdos3000suvalgykkiektelpa ir greičiau susitvarkys nuotaika. Išeik į lauką pasimankštinti, pasivaikščioti, galų gale – prasitampyk namie – pamatysi, kaip pradės taisytis nuotaika.

Manom, kad labai svarbu rasti tikėjimo savyje, kad gali kažką pakeisti – o tada imtis vienokių ar kitokių žingsnių. Jei manysi, kad niekas nepasikeis, kad šventės ir bus liūdnos, kad bus blogai – patikėk, taip ir bus. Bet visa tai – tik požiūrio klausimas, visada gali rasti savyje jėgų pokyčiui. Patikėk savim.