SALDUMYNAI – o gal kažko vis gi trūksta?

Šiek tiek anksčiau nagrinėjome priklausomybę nuo cukraus – ar fiziologinę, ar psichologinę. Tikime, kad ji tikrai egzistuoja ir su ja sunkiai kovoja labai daug žmonių visame išsivysčiusiame pasaulyje. Šis straipsnis skirtas panagrinėti galimybę, kad gal vis tik tavo smegenys trokšta ne cukraus, o gal… miego? Arba vitaminų? Skaitom toliau.

Miego?

Sena tiesa, kad neseniai pagimdžiusios maitinančios mamos ypač nori saldumynų – tiesiog dėl to, kad dažnai ne tik dėl maitinimo, bet ir dėl neišsimiegojimo joms trūksta energijos. Ir jos trūksta taip, kad smegenys siunčia signalus „pasiimk energijos greitai! Milka tikrai yra stalčiuj!”. O ne “o gal norėtum pilnagrūdės košės ir pasnaust triskart per dieną po 20 minučių kartu su naujagimiu?“. Tikrai ne. Iš tiesų, smegenys nors ir protingos, kažkaip vis tiek kvailos 🙂 Taigi jeigu nesijauti priklausoma nuo saldumynų, o vis tik nuolat nori kažko saldaus, gali būti, kad tau tiesiog trūksta miego arba elementaraus poilsio (net jei nesi neseniai pagimdžiusi ar juo labiau – pagimdęs. 🙂

Ramybės?

Kitas dalykas, kurio tau gali trūkti – ramybės. Paprastai saldumynų norim, kai jaučiame įtampą ar stresą, tad tas gabalėlis pyrago trumpam mus nuramina. Ir tikrai jis nuramina, pakelia dopamino lygį mūsų organizme ir mes pasijaučiame geriau. Tik problema, kad trumpam ir kad dažnai taip save „guodžiant“ susiduriama su dar didesne įtampa, stresu ir nuotaikų šuoliais. Tad be esamų problemų prisideda ir priklausomybė nuo saldumynų – plačiau apie tai mūsų straipsnyje apie priklausomybę nuo cukraus.

Mineralų ir vitaminų?

Skirtinguose šaltiniuose nurodoma skirtingi mineralai ar vitaminai, kurių trūkumas galėtų pasireikšti ‚noru kažko saldaus‘, bet pagrindiniai yra šie:

  • Chromas. Ką gero veikia chromas? Kol tu valgai bandeles ir saldumynus ir tavo cukrus kraujyje staigiai pakyla, organizme išskiriamas insulinas – jo išskiriama nemažai, nes organizmas reaguoja į staigiai kylantį cukraus kiekį. Ir tada organizmas nelabai žino, ką su tiek daryti. Jo lygis stipriai krenta (ir tada tu vėl užsinori saldumynų). Chromas yra tas mineralas, kuris sušvelnintų šias bangas tavo organizme. Chromas taip pat padeda medžiagų apykaitai, reguliuoja cholesterolį, apsaugo nuo hipertensijos ir t.t. Jo galima rasti vynuogėse, vyne, brokoliuose, bulvėse, vištienoje sūryje.
  • Magnis. Jis reikalingas visam organizmui – reikalingas nervams ir raumenims, o taip pat padeda reguliuoti cukraus kiekį kraujyje. Yra tyrimų, jog dideli kiekiai cukraus sumažina magnio kiekį kraujyje ir natūralu, kad jis nepadeda reguliuoti cukraus kiekio. Jo rasite riešutuose, sėklose, vaisiuose ir daržovėse.
  • Triptofanas. Tai amino rūgštis, kuri yra ypatingai reikalinga seratonino ir vitamino B3 gamybai. Seratoninas yra svarbus miegui, stabilioms emocijoms, skausmo mažinimui ir t.t. Triptofanas mažina stresą, mažina apetitą, padeda kovoti su svoriu bei nemiga. Triptofano ir magnio trūkumas gali sukelti širdies arterijų spazmus. Na iš esmės šioje temoje svarbu, kad jis padeda vėl susigrąžinti ramybę. Kur jo rasti? Baltyminiame maiste, brokoliuose, burokėlių lapuose, kopūste, morkose, imbiero šaknyje, avinžirniuose.
  • Cinkas. Jis padeda tinkamai suvartoti gliukozę ir insuliną, todėl cinko trūkumas gali taip pat pasireikšti „kažko saldaus“ noru. Cinko trūkumas gali lemti žemą insulino kiekį – iš to ir kyla toks noras pasmaližiauti. Cinko galima rasti avinžirniuose, jautienoje, jogurte, migdoluose, avižose ir t.t. Mes kaip visada patarsime, kad nusprendus vartoti kažkokį papildą reikėtų prieš tai pasitarti su gydytoju – čia tik trumpas priminimas 🙂
  • Taip pat B grupės vitaminų, vitamino D bei kai kurių amino rūgščių.

Tai kaip iš tikrųjų?

Mūsų geriausias patarimas turbūt būtų įsiklausyti į save – ir tikrai gerai įsiklausius galėsi nuspręsti, kas vis tik kaltas dėl nuolatinio „saldumynavimo“ – gal tiesiog negali be CUKRAUS, o gal pastaruoju metu gyvenime sumaištis, nėra poilsio ir nemažai streso. Ir saldumynai tau tapo atgaiva sielai (kas irgi nėra gerai). O gal tu užsidariusi tam rate „noriu saldaus, bet negaliu“ – „ups, suvalgiau, kokia aš kiaulė“. O gal kombinacija visų šių? Tik tu pati turi atsakymą į šį klausimą. 🙂